اخبار داخلی
شماره: 5181
1393/02/01 - 07:16
راه اندازی "بانک گیاهان درون شیشه ای" در کشور

بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کمک دانش و توان متخصصان خود موفق به راه اندازی "بانک گیاهان درون شیشه ای" در کشور شد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص راه اندازی این کلکسیون به روابط عمومی مرکز گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی (In vitro culture of higher plants) این امکان را فراهم می­سازد تا بتوان ریزنمونه ­های گیاهی (شامل سلول، بافت و اندام گیاهی) را در شرایط استریل و کنترل شده، تولید و به دوراز عوامل تنش­زای زنده و غیر زنده، برای مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری و درنهایت احیا نمود. در این شرایط می­توان انواع ریزنمونه­ های گیاهی (از جمله ریزنمونه ­های عاری از بیماری، بافت کالوس، ریزنمونه ­های ترنسفرم شده و یا گیاهان باززایی شده از اندام­های مختلف و...) حاصل از انواع گونه ­های گیاهی بومی و غیر بومی را که با اهداف مختلف در شرایط درون شیشه ­ای به دست آمده است، حفظ و نگهداری کرد و حتی از نمونه ­های تکثیر_ رویشی (از جمله کلکسیون درختان میوه که با هزینه، و ریسک زیاد ناشی از عوامل تنش­زا مواجه هستند) نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری نمود.
 
وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تکیه بر کادر مجرب، فضا، امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص، برای اولین بار"بانک گیاهان درون شیشه ­ای" شامل انواع گیاهان مختلف دارویی، زینتی، سبزی، درختان میوه، گیاهان زراعی و مرتعی را که خود در برگیرنده انواع مختلف ریزنمونه گیاه است، راه اندازی نماید. این بانک از این ظرفیت برخوردار است که به منظور تسهیل امور پژوهشی و یا تولیدی، ژرم­پلاسم درون شیشه­ ای مورد نیاز افراد را درحد توان در اختیار آنها قرار دهد.
 
فاضلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر "بانک گیاهای درون شیشه ­ای" واقع در بانک گیاهی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انواع مختلفی از ریزنمونه­ های درون شیشه ­ای گیاهان از جمله  انگور، انار، سیب زمینی، سیر، موسیر، آلوئه، ماریتیغال، کاکتوس، ارکید، آنتوریوم و ...  را در کلکسیون درون شیشه ­ای خود حفظ و نگهداری می­کند.
 
گفتنی است: اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و تولید کنند­گان محترم می­توانند در راستای ارتقای این هداف، با مرکز همکاری متقابل داشته باشند. 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved